Best Feeling Ever!

Monday 24 October 2011

DILEMA, HAI DILEMA....

24 oktober 2011


  hari ni aku rasa agak dilema. aku bukan selalu fikir sesuatu sampai dilema, tapi hari ni dah lain. tak tau la kenapa aku boleh berfikir pasal benda ni. bagi aku hal ini agak rumit la, sebab ia menyebabkan aku berfikir perkara ni berulang2. aku sedang fikir, kenapa kadang2 orang yang kita rasakan baik, sebenarnya tak sebaik yang kita sangka dan kenapa orang yang kita rasakan jahat, sebenarnya tak sejahat yang kita sangka?


ada seorang hamba Allah ni, dulu aku selalu pikir yang dia ni suka persenda agama. kadang aku geram jugak la. sebab bila melibatkan agama, aku agak sensitif. pastu, kalau nak p surau memang payah la. tapi baru2 ni, aku ikut satu usrah, abang Azizan, graduan USM yang anjurkan. aku suarakan masalah ni kat abang tu. abang tu minta aku agar cuba ajak dia kearah yang betul. pada mulanya aku rasa macam mustahil. memang la, dah sampai persenda agama tu bukan perkara kecil, fikirku. tapi, baru2 ni aku cuba ajak dia pergi surau. dia diam sekejap, pastu dia suruh aku tunggu dia. waktu dalam perjalanan ke surau, dia cakap kat aku,


'aku bukan taknak pergi surau, tapi setiap kali korang pegi surau korang tak pernah ajak aku.'


...waktu tu, rasa lemah betul aku. sebak sekali jiwa aku waktu tu. aku terasa berdosa sangat time tu. aku cuma pandai cakap je, pastu pandai buat andaian yang dia takkan berubah. sedih betul bila dengar dia cakap camtu. pastu aku tanya dia,


'la, nak p surau pun nak kena orang ajak ke?


pastu dia jawab,


'memang la, iman aku ni lemah.'


seyez, time dia cakap camtu, aku rasa dia lain dari dulu. aku rasa, dia bukan sesat macam yang aku sangkakan. aku rasa menyesal, sebab suka2 buat assumption camtu.


sedangkan orang yang aku rasa boleh bertahan dengan iman, mengecewakan aku dengan sikapnya yang buruk, ulang dan ulang lagi sampai aku muak dengan sikapnya, sehingga kadangkala aku rasa dia ni memang seorang yang HIPOKRIT!


dah la, buat semak je pale otak aku pikir hal ni. aku nak cerita, waktu isyak tadi, aku azan kat surau KMPP. aku bukan tulis sebab nak bangga, tapi sebab aku rasa, tu 1st time aku nervous gila. yang aku rasa nak gelak tu, aku rasa macam aku bukan azan tadi, tapi aku menjerit. macam langsuir je pangai aku ni. pasni aku akan praktis azan, baru aku berani azan. kawan aku, rabani pun cakap aku azan boleh buat dia tutup telinga. salah sape? salah aku la.






PENGAKUAN




aku mula rasakan, hidup aku tak bermakna kat sini, sebab orang2 yang betul2 aku harapkan langsung mengecewakan aku, again and again...


YANG BENAR
Dzulkarnain bin Hamzah
@Zullorochi



No comments:

Post a Comment