Best Feeling Ever!

Wednesday 14 September 2011

PERSOALANKU SEBAGAI MANUSIA

   Sesungguhnya sebagai manusia, tiada siapa dapat lari dari diberi pelbagai perasaan. cemburu, marah, iri hati dan sebagainya.walaupun tergolong dalam kategori mazmumah, tetapi sekuat mana pun iman kita, pasti tidak pernah terlepas dari rasa dan perasaan sedemikian, melainkan kita adalah golongan nabi, mahupun alim ulama. apa yang aku ingin bangkitkan hari ini bukanlah ceramah berkaitan sikap mazmumah ini, tetapi sebagai mukadimah bahawa manusia biasa tidak dapat lari dari perasaan, termasuklah aku, HAMBA ALLAH YANG SEDANG MENDUDUKI UJIAN.

   persoalanku yang pertama, mengapa manusia begitu buta semasa datangnya perasaan cinta terhadap seseorang?? apakah dapat rasa ini dibendung??

   persoalanku yang kedua, mengapakah apabila kita terasa atau terguris hati dengan seseorang yang penting kepada kita, kita rasakan segala - galanya musnah walaupun ramai lagi manusia2 di sekeliling kita?? adakah ini bermakna manusia begitu bodoh kerana sesuatu yang dipanggil perasaan??

namun, tidaklah bermakna perasaan ini patut dibiarkan, atau diabaikan begitu sahaja. apa yang aku luahkan ini berasaskan pada perasaanku sahaja. persoalan ini seringkali bermain di fikiranku, namun aneh, aku masih tidak dapat mencari sebab dan jawapan yang munasabah bagi persoalanku. segala - galanya masih kekal sebagai misteri, yang sentiasa menghantui hidupku...

No comments:

Post a Comment