Best Feeling Ever!

Monday 19 September 2011

'PATUTKAH ORANG LAIN MENJADI MANGSA???'

SEGALA PUJI BAGI ALLAH, TUHAN SEKALIAN ALAM. SETIAP MANISIA PASTI AKAN DIBERI UJIAN YANG DAPAT DITANGGUNG. APA YANG MEMBEZAKAN KITA ADALAH BAGAIMANA CARA KITA SEBAGAI MANUSIA MENGATASI DAN MENJALANI UJIAN TERSEBUT. ADA YANG BERJAYA MENJALANINYA DENGAN CEMERLANG, DAN ADA JUGA YANG GAGAL TERSUNGKUR SEBELUM DAPAT BERJAYA MENCAPAI KEJAYAAN, DAN SEDIKIT SAJA TIDAK BERJAYA MENJALANINYA, AKHIRNYA MENJADI GILA MISALNYA. SAAT INI AKU INGIN MENCERITAKAN APA YANG BERLAKU PADA HARI INI, SESUATU YANG BERJAYA MEMBUAT AKU BERFIKIR SEJENAK DAN BERJAYA MEMBUAT BANYAK PERSOALAN DALAM HATI DAN FIKIRANKU TERJAWAB.

Aku baru sampai dari rumah menuju ke KMPP. Secara ringkasnya aku baru sampai KMPP lah. Aku rasa sayu, sayu sesayu sayunya. mungkin sekali kerana aku merasakan kenangan aku bersama kawan aku balik ke Manjung takkan berulang lagi, walaupun dia ada satu KMPP je dengan aku, tah la, rasa sayu jep. disebabkan itu aku badmud, sampai ke hari ini.

   Dijadikan cerita, pagi ni seperti biasa aku menuju ke kelas Amali Fizik. Aku masuk seperti biasa, dengan muka ketat macam pakai botox. Family dan kawan aku seperti biasa tegur aku, dan aku hanya menjawab hangat2 tahi ayam. takde mud la katakan.. tiba2, tergerak hati aku nak tengok muka kawan2 dan family aku. Bagaikan ada satu suara berbisik, 'bukankah kau telah berjanji dengan diri bahawa walaupun kau merasa tidak bahagia, kau tidak akan bagi orang yang engkau sayangi  rasa apa yang kau rasa???'

   Aku tersentap! Mengapa aku mesti melibatkan orang2yang aku sayang dalam masalah aku? bukankah aku sayang mereka? kalau begitu, wajarkah aku menyuasahkan mereka dengan masalah yang bukan perlu ditanggung mereka?

   Aku sedih, menatap muka Chieya, Luqhman, Mimi, Ain, Afiq membuatkan aku tersedar semua itu. aQ teringat betapa aku memasamkan muka smasa di dalam bilik aku sendiri. bagaikan semua roomate aku macam aku xnak tegur. Wajarkah aku melakukan sesuatu seperti itu, sedangkan aku banyak bergantung pada roomate aku? Sesungguhnya aku memang manusia yang tidak bersyukur dengan apa yang ada, fikirku.

tapi, mereka semua langsung tidak berdendam padaku. terharu aku dengan mereka...



   Maghrib tadi, aku berbuka puasa dengan kawan2 aku, Bani, Afiq, dan Muiz serta beberapa yang lain. habis makan, aku keluar dan bersedia untuk solat maghrib. Aku ambil kesempatan itu untuk berbual sebentar bersama muiz.. Lebih kurang macam ni la dialog kitorang...

aku : muiz, sebagai direktor nur kasih 2, aku nak tanya pendapat koe ni..
muiz : ha? tanya la.
aku : kalau aku stress kan, patut ke aku ekspressikan pada orang lain, atau sepatutnya aku sembunyikan          jep?
muiz : oh, kalau mengikut pndapat aku, koe patut sembunyikan je. bila kau nak luahkan tu, pastikan koe luahkan sehabis2nya. nak nangis pun, nangis la puas2..

   Seandainya aku diberi peluang menangis sepuas2nya, aku akan buat. tapi tu lah, hati dah keras macam konkrit, nangis pun sekerat jalan jea... emm....


   tapi setidak2nya, aku dah tahu apa jawapan yang aku nak. Terima kasih Muiz. Ia akan ambil masa, tapi aku akan cuba ubah perangai aku yang teruk tu.

   lepas tu, kitorang berebut nak jadi makmum masa nak solat berjemaah. memang lawak la. orang berebut jadi imam. Ni terbalik pulak. Last2, seperti biasa aku mesti kalah lawan dengan diorang. Aku pun jadi la imam. Tak tau la kenapa, letih sangat kot. Sampaikan baca surah An Nas pun boleh lupa.

   Tadi, aku datang ke bilik kawan aku. Biasa la, aku rindu ngan kawan aku. Tapi cara dia layan aku macam tak rindu aku je. Terasa gak. Tapi aku just consider yang dia letih. tambahan lagi dia sedang demam. Siapakah dia, biarlah aku saja tahu.

KESIMPULANNYA, AKU RASA AKU PERLU BERUBAH, ELAKKAN DARI MENJADIKAN ORANG YANG AKU SAYANG MERASA PENDERITAAN AKU. ALHAMDULILLAH AKU RASA TUHAN TELAH MENUNJUKKAN JALAN. SEMOGA AKU BERUBAH MENJADI LEBIH BAIK LAGI.

2 comments: