Best Feeling Ever!

Monday 19 September 2011

AKULAH MANUSIA, YANG SENTIASA MELAKUKAN KESILAPAN.

Alhamdulillah kerana Allah masih mengurniakan umur yang panjang kepada aku. walaupun sebenarnya, aku berharap agar aku cepat2 kembali ke rahmatullah, tapi sebelum itu,  fikirkan sejenak, apa yang bermain di fikiranku. bila difikirkan, sebab aku ingin kembali ke rahmatullah bukan sebulat2nya kerana allah, tapi kerana aku tidak nampak indahnya dunia, kerana aku bosan dengan hubungan sesama manusia yang seringkali gagal apabila kurancang. dengan ilmu dan amal yang terhad, layakkah aku berada di sana?

apa yang aku ingin ceritakan kali ini, adalah tentang manusia yang suka melakukan kesilapan. bagiku, manusia melakukan kesilapan melalui 2 cara. cara pertama ialah secara terang2an, dan cara yang kedua ialah secara tersembunyi.


cara terang terangan, adalah selalunya dilakukan golongan manusia yang sememangnya memiliki hati yang busuk. cara terang terangan adalah seperti mengumpat, mengata, dan menghina orang lain. pendek kata, ia melibatkan orang lain. memang sebagai manusia, kita tidak dapat mengelak dari melakukan dosa. apa yang boleh kita lakukan adalah mengelak dan mengurangkan perbuatan ini.

hmm... manusia zaman sekarang ni dah jadi manja, sedangkan hukum asal kita tidak boleh langsung mengata dan mengumpat, tetapi perubahan yang berlaku di dunia pada masa kini menyebabkan ramai manusia tidak patuh pada perintah yang mudah ini..

cara tersembunyi, adalah apabila kita menyimpan syak wasangka pada orang lain. pada aku, cara tersembunyi ini adalah cara paling menarik kerana aku sendiri tak dapat mengelak darinya. contohnya adalah hal remeh seperti ini. semasa dalam perjalanan ke KMPP, aku berasa sangat haus sekali. kemudian kawan aku, Rabani namanya mengeluarkan botol air dan minum di hadapanku. Lalu aku pun berkata dalam hati, 'bani xbagi aku air tu, aku memang tak dipedulikan orang dan hidup kesunyian dalam dunia ini'. Lihat betapa bodohnya pemikiran aku pada masa itu, tak dapat aku bayangkan sendiri. Tapi, kita sebagai manusia  tak pernah tepat meramal masa depan. Tiba2 Bani hulurkan botol air tu..

                                                        kaget gue......

                             
Dunia, semuanya fatamorgana.. duniawi semata2. menarik betul. benda yang tidak kita ramalkan, jarang sekali mengena. Sebab tu disarankan kita ini sebagai manusia, menjauhi amalan tilik nasib dan berjudi. kerana tiada siapa dapat meramal apa yang bakal berlaku, walaupun segala2nya telah disusun Allah.

   Kemudian ingin aku ceritakan, di KMPP ni aku ada seorang papa, bukan sugar daddy tapi aku anggap dia sebagai ayah disini. kadangkala jika dia badmud, aku rasa sakit hati dan terasa, tapi aku biarkan saja. lama2 ok la.



                                     mung nok gocoh????? hahaa....

KESIMPULANNYA, SETIAP MANUSIA MELAKUKAN KESILAPAN, SAMA ADA DARI SEGI TERANG TERANGAN ATAUPUN SECARA SEMBUNYI. MARILAH KIT SAMA2 MUHASABAH DIRI, AGAR KITA MENJADI ORANG YANG LEBIH BAIK PADA HARI YANG AKAN DATANG.. AMINN...

No comments:

Post a Comment