Best Feeling Ever!

Wednesday 21 September 2011

BANYAK UJIAN BUKAN BEBANAN

UJIAN DEMI UJIAN DATANG MENIMPA. TAPI AKU TETAP CUBA TEGUHKAN PENDIRIAN UNTUK MENGATASI UJIAN YANG MELANDA. DIAKUI JUGA HAMPIR2 DIRI INI JATUH TERSUNGKUR KERANA TIDAK TAHAN DENGAN UJIAN, NAMUN SESIAPA YANG TIDAK DAPAT MENANGKIS SEGALA UJIAN YANG ADA SEBAIKNYA TIDAK DIGELAR SEBAGAI MANUSIA MAHUPUN BINATANG. MANUSIA MERUPAKAN MAKHLUK YANG KUAT SEKALI, JUSTERU KITA SEHARUSNYA DAPAT MENJALANI UJIAN YANG DIBERIKAN ALLAH DENGAN IBADAH DAN KEPERCAYAAN YANG TIDAK BERBELAH BAGI KEPADANYA.


   Okey, cukup dengan tazkirah. Sebab aku menyatakan hal ini adalah kerana aku berasa macam banyak masalah menimpa aku semalam. Dan dengan puas hati, aku menyatakan bahawa aku berjaya menangani masalah2 tersebut dengan tindakan yang betul. Walaupun aku sebenarnya masih ragu dengan apa yang telah aku lakukan, tapi aku tahu, masa tidak boleh diundur. jadi apa pun yang aku sesalkan, tak ada gunanya juga.


   Hari ini, 20 september 2011, seperti biasa aku pergi ke kelas. Tapi begitu la. seperti biasa jugak, aku lebih banyak berbual dari buat kerja. Kerja, ofkoz banyak lagi tak siap. tak tau la apa nak jadi dengan aku. ujian semester (PSPM) dah nak dekat, tapi tak sedar diri jugak. Aku tengok, Chieya, Mimi dengan Ain, iaitu family KMPP aku yang lain semua dah struggle blajar. Semua pakat takut nak masuk program Matrik 2 tahun. Aku ni dah la fokus pun susah, apatah lagi nak mengingat apa yang cikgu ajar. kadang2 dalam masa 24jam aQ lupa semua yang cikgu ajar COMPLETELY!! MasyaAllah.....

   Aku rasa, aku susah nak fokus sebab banyak sangat dengar lagu. Lagu sedih pulak tu. mana la boleh belajar kalau mood kita jadi sedih tiba2. tambah lagi kalau masuk bab kena mengingat. Memang kantoi la...

   So, aku decided nak stop dari mendengar lagu. Bukan stop  la, maksud aku, aku akan kurangkan. Melampau ar nak stop terus. ingat senang ke nak lari dari lagu. Berkaitan fokus pulak, aku rasa, semakin aku nak fokus, semakin aku rasa nak bergurau gurau dengan family aku. Bila dah bergurau tu, mana mungkin aku dapat fokus dalam pelajaran melainkan fokus pada gurauan aku semata mata!

  Tadi jugak, Mama KMPP aku buat MUET. Ain namanya. Lawak jugak la perbualan dorang masa MUET tu. Mama banyak gelak je masa berbicara. Apa yang interesting, walaupun dia banyak gelak tapi percakapan dalam english dia sangat baik. Boleh dikatakan, dia adalah orang yang paling baik sekali dalam family aku. Berkaitan MUET jugak, Kak Ain, salah seorang pelajar ex-PDT praktikum aku, pun buat MUET pada hari yang sama. Dia ni lagi lawak. Nak ketawa guling2 jugak aku dengar ayat dia. situasinya, dia dan 2 orang lagi peserta, Yong dan Kak Zati perlu berbincang, sebagai anak beranak apakah aktiviti untuk bapak mereka lakukan selepas pencen kerana dia berasa bosan di rumah. Mula2 Kak zati, mencadangkan agar bapak mereka bercuti ke luar negara. ayatnya lebih kurang macam ni.

'I recommended that our father can take a long holiday overseas at Galapagos  Island.'

   Galapagos Island?? bukan ke tu pulau yang penuh dengan binatang pelik2, yang baru cikgu ajar masa Biologi tadi?? Pandai Kak Zati kaitkan..







                                     ni Mimi, Eh!! Kura2 kat pulau Galapagos...


   Pastu, Kak Ain pun buat conclusion. ayat yang xboleh blah, Kak Ain boleh cakap camni, ni dialognya.

Kak Ain : so do we reach a conclusion?
Yong : yes2! I think our father just should take on gardening.
Kak Ain : so we reach the conclusion. THANK YOU FOR YOUR COOPERATION!!!         

(~_~')
   Dorang sepatutnya jadi adik beradik, tapi ayat Kak Ain ni macam bercakap dengan CEO syarikat dalam mesyuarat je.... Nasib Kak ain ni baik kalau x aku dah gelak guling2 180 darjah...



..........................................................................................

   Hari ni jugak, aku rasa agak dingin dengan Papa KMPP aku. Mungkin aku agak terasa dengan dia, bila dia tak jujur dengan apa yang dia rasa. Bila dia jeles, dia kata dia tak jeles. Lepas tu, mula la dingin dengan aku. Aku makan hati. Bukan apa, tapi aku  terasa sebab macam aku ni tak boleh dipercayai. Aku paling benci dengan orang yang merampas pasangan kawan sendiri, takkan la aku nak buat benda yang sama kot..

   Lepas isyak, aku terserempak dengan pakcik KMPP, Bani. Aku sebenarnya agak terkilan dengan dia. Semalam aku datang bilik dia untuk berbuka puasa  sekali dengan dia. Tapi tak tau la, dia nak bercakap dengan aku pun macam tak nak. Cakap dengan orang lain okey je. sedangkan aku datang bilik dia bukan untuk makan sangat pun. Aku nak jumpa dia. Tapi dia buat muka moody pulak. Aku moody pun, aku cover la sikit bila jumpa dia. Bila jumpa orang lain baru aku lepas. Aku rasa macam tak wujud je dalam bilik tu semalam. bukan sekali dia buat tapi dah banyak kali. Tapi aQ cuba la paham, maybe dia sakit kot.

   Tapi aku rasa macam nak nangis je waktu tu. yalah,, kawan2 baik aku macam tak ngam dengan aku. Rasa stress sangat. Aku teringat balik ayat kawan aku, Muiz hari tu,

  'bila stress, kalau nak lepas, lepas semua terus.'

   Aku cuma nak menjadi kawan yang baik kepada Bani, dan ingin menjadi kawan yang rapat dan dipercayai oleh Afiq. Aku tak nak lebih. Tu sahaja. tapi, nampaknya aku macam dah gagal mencapai apa yang aku nak tu. 






   Mungkin, aku memang ditakdirkan hidup berseorangan. Bukan berseorangan tanpa kawan2, tapi berseorangan tanpa seseorang yang dapat memberi semangat kepada aku. Mungkin, Hafidz  adalah orang terakhir , yang dapat memahami aku. Aku, rindukan dia. Tapi, aku perlu sedar satu fakta bahawa aku telah pun dibuang oleh dia, dan tak mungkin akan dikutip semula.




                                Disinilah tempatku....

TAPI, SEMUA INI UJIAN SEMATA2. AKU SEBAGAI MANUSIA PERLU TABAH DAN REDHA DENGAN SEGALA KETENTUANNYA. MUNGKIN APA YANG BERLAKU ANTARA KAMI, ADA HIKMAHNYA. SIAPA TAHU, HUBUNGAN KAMI AKAN MENJADI LEBIH RAPAT LAGI SELEPAS KEJADIAN NI. TAPI AKU JUGA PERLU BERSEDIA DARI SEGI EMOSI, ADA KEMUNGKINAN HUBUNGAN KAMI AKAN MENJADI SEMAKIN KERUH, KERANA TIDAK DINAFIKAN SATU FAKTA BAHAWA KAMI DUDUK DI BILIK YANG BERJAUHAN DAN JARANG BERJUMPA. SEMUANYA AKU SERAHKAN KEPADA ALLAH, KERANA AKU TAHU DIA LEBIH MENGETAHUI....






8 comments:

  1. aku tak buang pun kaw . aq juz nak kaw belajar hidup sendiri . kaw yang blocked FB aku . hahaa ~ so , sapa buang sapa aq taktaw .

    ReplyDelete
  2. chill la my bro..adek ko yg comel ni ad...haha

    ReplyDelete
  3. nak ajar aku hidup sendiri tak perlu la kan sampai bagi mesej kat aku macam tak sudi aku ada kat bilik koe. kalo koe just terus terang aku rasa semuanya takkan jadi camni. aku sayang koe sbb koe kawan terbaik yang aku pena ada hafidz, seminggu aku pikirkan apa salah aku, dan koe xdtg pun xplain kat aku. thts irritating.

    ReplyDelete
  4. bukan aku dah try ckp bebaik ke ngn kaw pasal benda akan jadi if kaw trus wt cm 2 ? aq da cbe ckp leklok , and respond kaw , "alaa , bialaah 2 . lmbt lgi " aku nak kaw belajar sblom terjadi , and aku tanak kaw sebagai kawan aku , kecundang . aku nak kaw belajar utk adapt ngn new situation , aku sebagai bekas kawan kaw skrg , nak gtaw kaw , aku sentiasa pikiq sal future kaw , even aku anggap kaw bpak aku . and aku tamaw sumtin bad happen kat kaw in future if aku ta bg kaw sedikit sebanyak gamabaran masa depan kalo tanpa aku . and if sumtin happen kt kaw msa depan , aku sumpah aku takan maafkan diri aku . and kaw kena taw satu benda , aku ikuti semua pasal kaw , juz kaw tak taw jer dari mana aku bole taw . mgkin kaw bole suspect sape2 . tp better tapaya la kaw taw . hahaa~
    jgn igt aku tak care sal result kaw , n jgn igt aku lupa semua pasal kaw . jgn penah fikir pun . sebab aku ta penah . aku ta dtg kat kaw , sbb aku nak kaw belajar positif kan fikiran kaw . i2 paling aku nak kaw taw . kaw pernah ckp kaw kagum ngn aku sbb aku bole positif dlm semua hal , and aku tak dtg jgak sebab aku tgok family friends aku dah black , and bila aku check , kaw dah pun remove aku . so , aq rasa , kaw myb tanak kawan ngn aku . hahaa~ tp aku rasa btol kot apa yang latest blog kaw ckp , better cm nie . sbb ..... bnyak sebab . hahaa~

    nak taw ? hahaa~ tapayah laa taw . aku suka apa yang aku nmpak bila benda cm ni jd .
    aku nmpak bnyak benda baek dari buruk . sbb aku kan jahat . so aku taw apa benda baik . hahaa~

    ReplyDelete
  5. hah..
    kau cakap dengan aku tu,
    aku anggap kau main2 ja.
    tau pasal apa?
    sebab gaya kau cakap tu langsung tak serius dengan aku.

    dan kemudian,
    kau ingat dengan bertindak macam ni kau buat aku fikir dengan lebih positif?
    silap la.
    kau buatkan aku rasa friendship tu takda,
    kau buat aku pilih jalan yang sama,
    macam sasuke ambik sekarang.

    kau cakap kau selalu ikut news pasal aku,
    dan kau fikirkan masa depan aku tapi kau dah salah tafsir.
    kau jangan terkejut,
    kalau lepas ni aku remove friend dalam fb mahupun di dunia nyata ni senang2 je.

    aku kena akui,
    lepas koe,
    aku xjumpa lagi orang yang boleh buat aku rasa,
    dia bermakna buat aku.

    aku dah cari,
    dan aku dah usaha,
    orangnya rapat dengan aku dan koe,
    tapi,
    i dont think he will make it.

    bila kau rasa aku sebenarnya jadi makin baik.,
    kau silap,
    sebab sebenarnya,
    aku lagi jahat dari dulu.
    semua yang baik,
    semua luaran semata2.

    ReplyDelete
  6. hm . kaw still ngn kartun kaw . sudah laa . wake up dzul , realistic laa sikit . matang . hm , takpe laaa . kaw pilih jalan kaw . hahaa~

    ReplyDelete
  7. pape je la.
    cakap mcm koe perfect sngt.
    mcm tindakan koe tu matang sangat.
    bla la koe.
    jangan muncul dlm ni lg.
    menyakitkan aty aq ja.

    ReplyDelete